På matområdet erbjöds återanvändbara tallrikar, muggar och bestick som diskades på plats och användes igen – en unik satsning för att minska festivalens klimatpåverkan. Nu vill Göteborgs Kulturkalas inspirera andra evenemang att göra likadant.

Satsningen ”Engångsfritt för Klimatet” gjordes av Göteborgs Kulturkalas tillsammans med Streetfoodfestivalen och organisationen Light My Fire.

Under festivalens 4 dagar tog 150 000 personer vägen förbi Basargatan och köpte mat på någon av de 60 foodtrucks som ingick i Streetfoodfestivalen. Maten serverades på återanvändbara tallrikar med ”sporkar” (ett bestick som består av gaffel, kniv och sked) och efter användning lämnades disken till någon av diskstationerna på området. Sen diskades allt på plats i en likadan diskmaskin som används på vanliga restauranger, som förbrukar lika mycket vatten. Tallrikarna diskades i snitt 6,5 gång under festivalen.

En lyckad satsning för klimatet

– Därmed undvek vi 93 000 engångsartiklar, vilket ju är en fantastisk siffra. Som en bonus var området mycket renare och finare än normalt på en festival. Nu vill vi inspirera alla andra evenemang och städer att göra sina evenemang engångsfria, säger Jane Johnzon, konceptutvecklare på Göteborg & Co.

Tallrikar, muggar och bestick hyrdes från Light My Fire och efter festivalen lämnades de tillbaks igen. Tallrikarna tål att användas minst 400 gånger och efter det mals ner för att bli en ny tallrik. Snacka om cirkulärt!

Lärdomar och förbättringspotential

Även om projektet anses lyckat finns många lärdomar att göra, enligt Jane Johnzon: – Det blev ett svinn på 16,6 %, vilket troligen handlade om att det var svårt att hitta återlämningsstationerna. Med tanke på det stora antalet besökare behövs det ännu fler bemannade stationer, med tydligare skyltar. Till och med alla papperskorgar på området måste vara bemannade.

Eftersom antalet sittplatser på området var begränsade var det också många som valde att äta i parken på andra sidan ån, vilket troligen bidrog till svinnet. Av det totala svinnet vet arrangörerna inte hur många enheter som hamnade i soporna eller följde med hem till besökarna.

– Det var många sporkar (bestick) som försvann, och det är troligt att många besökare tyckte de var praktiska att ta hem – vilket vi ändå är positiva till, säger Jane Johnzon. 

Utmaning att ändra beteendet

En annan lärdom är att det är viktigt att hitta ett incitament för att besökaren skall vilja lämna tillbaka sin disk utan att det blir för komplicerat. Jane menar att den största utmaningen är att ändra besökarnas beteende.

– Det har kommit mycket positivt ur det här och vi är väldigt glada för att vi vågade! Vi har samlat värdefull kunskap i att skapa lyckade engångsfria evenemang. Det hjälper oss alla i omställningen mot engångsfria evenemang. Man måste våga för att lyckas med förändring!

Satsningen var en del av projektet Music Industry Resilience Acceleration Programme, MI-RAP, med stöd av Interreg Baltic Sea Region Program och Europeiska Unionen.