– Det var jättekul att jobba på Göteborgs Kulturkalas. Vi fick lära oss mycket om hur man jobbar med säkerhet och hur det är att bemöta olika personer, säger Nawho, 17 år, elev på Försäljnings- och serviceprogrammet på Angeredsgymnasiet.
Med satsningar på tillgänglighet och på samarbete med lokala skolor och organisationer skapade festivalen en mer attraktiv och välkomnande upplevelse för fler – något som kan ge positiva samhällseffekter på längre sikt.
I år genomfördes flera initiativ inom social hållbarhet. Projektledaren Anna Mjörnvik konstaterar:
– Kulturkalaset ska vara en festival för alla, då måste vi också ständigt jobba aktivt för att vara relevanta och inkluderande. Kan det arbetet dessutom göra festivalen till en positiv förändringskraft är det ännu bättre.
För att driva arbetet med social hållbarhet använde festivalen modellen Gothenburg Way to Legacy – en metodik som tagits fram av Göteborg & Co och som skapar struktur och överblick i arbetet.
600 ungdomar fick påverka programmet
För att göra festivalen mer attraktiv för unga besökare, besökte organisationen ett stort antal fritidsgårdar och gymnasieskolor runt Göteborg och frågade vad de unga önskade för utbud.
Organisationen hade också samarbeten med Bergsjöskolan och Angeredsgymnasiet, där eleverna dessutom fick lära sig mer om evenemangsbranschen som yrke. Flera äldre elever erbjöds jobb som festivalvärdar. Totalt har organisationen under året fått inspel från runt 600 ungdomar i åldrarna 13–20 år.
Kännedomen bland unga blev högre
– Vår bild efter alla möten var att många ungdomar inte ens kände till Kulturkalaset, eller tyckte att festivalen var något för dem, säger Birte Niederhaus, konceptutvecklare på Göteborgs Kulturkalas. Vi lärde oss massor och försökte sen anpassa programläggningen så långt vi kunde. Konserten med Adaam var ett sådant exempel – en artist som var mycket efterfrågad.
För att nå ut gjorde festivalen satsningar på TikTok och Instagram, som ökade ungas engagemang för festivalen online.
En undersökning efter festivalen visade att kännedomen bland unga i Göteborg nu är hög och att de som besökte hade ett mycket positivt helhetsintryck.
Med sikte mot bättre tillgänglighet
På årets familjeområde på Slottsskogsvallen hade ParaPuls-festivalen aktiviteter med tema idrott och tillgänglighet – för barn och unga med eller utan funktionsvariation. Allt i samarbete med organisationer som Teckenspråksforum och Synskadades Riksförbund.
Dessutom utbildades personal i ledsagning för synnedsatta, och delar av festivalprogrammet syn- och teckentolkades.
– Vi vill bidra till att vända på normen, berättar Birte Niederhaus. Efter inspel från målgruppen bokade vi till exempel en standup på teckenspråk, som blev mycket lyckat. Vi utbildade också artister och konferencier i verbalisering, vilket innebär att de från scen beskriver även det visuella i det som händer, så att även deltagare som inte ser kan förstå. Är man riktigt skicklig kommer det av hela publiken upplevas som ren poesi!